بهداشت ، ایمنی و محیط زیست آمل ( AMOL HSE )

رتبه اول جشنواره وبلاگ نویسی سلامت - 1388

← صفحه بعد صفحه قبل →
روانشناسی کار
ساعت ۱٠:٤۸ ‎ق.ظ روز شنبه ٧ دی ۱۳۸٧ 

رفتار عمومی ما در محیط اداری چگونه باشد ؟

 

  • قدر خود را بشناسید
  • برای خودتان و کارتان احترام قائل شوید
  • سعی کنید در هر قسمتی که کار می کنید ، در دنیا بهترین و برترین باشید
  • همیشه لباس مناسب و تمیز بپوشید ، به سر و وضع خود توجه داشته باشید
  • هرگز با چهره و موی ژولیده ، لباسهای چروک و کفش های کثیف به محیط کار وارد نشوید
  • علاقه ، جدیت و پشتکارتان را نشان دهید
  • ادب ، متانت و رفتار شایسته را زیور خود سازید
  • به قولها و وعده هایتان دقیقاٌ عمل کنید
  • صد در صد متعهد باشید
  • کارهایتان را خوب ، دقیق ، کامل ، سریع ، بی وقفه انجام دهید

  • شایعه پراکنی نکنید ، غر نزنید ، از دیگران به نیکی یاد کنید
  • سعی کنید برای دیگران قابل اعتماد و قابل اتکا باشید
  • با همه منصف باشید ، با همه بطور یکسان و بدون توجه به جنسیت ، مذهب ، نژاد یا شخصیت رفتار کنید
  • اگر می گوئید که کاری را انجام می دهم ، پس انجام دهید
  • خواسته های خود را واضح ، روشن ، قاطعانه و صادقانه بگوئید
  • در تمام مواقع آرام و خونسرد به نظر برسید و رفتاری گرم و دوستانه داشته باشید
  • جدی و صمیمی باشید ، خودستائی و ظاهرسازی نکنید
  • انتظارات و توقعات بیش از اندازه نداشته باشید
  • مشکلات شخصی را وارد کار نکنید
  • تا حد امکان جزئیات زندگی خصوصی خود را در محل کار مطرح نکنید
  • به موقع و سر وقت در سر کار حضور یابید و سعی کنید طوری برنامه ریزی نمائید که پایان وقت اداری کارهایتان تمام شود و محل کار خود را ترک کنید
  • محیط کارتان بویژه میزتان را مرتب کنید ( تاکیداً در پایان وقت اداری میز کار خود را مرتب کنید )
  • غذا و مایعات مصرف شده را در سطل زباله اتاق نیاندازید
  • حتی اگر کاری نداشتید ، پشت میز خود روزنامه و مجله نخوانید
  • اتاق کار خود را تبدیل به آرایشگاه نکنید ( آرایش ، شانه زدن مو و گرفتن ناخن را در دستشوئی انجتم دهید )
  • سر میز کارتان غذا نخورید
  • میز خود را از عکس های خانوادگی و شخصی انباشته نکنید
  • هرگز روی صندلی لم ندهید و پاهایتان را روی میزتان نگذارید
  • با کسی تماس تلفنی شخصی نگیرید . اگر هم لازم شد باید مکالمه کوتاه باشد . مکالمه طولانی باعث آزار دیگران می شود
  • با لوازم اداری و تجهیزات روی میزتان بازی نکنید
  • کارمندی نمونه و باوقار باشید
  • مانند یک قهرمان رفتار کنید
  • به نیروی اراده و قدرت خودتان اعتماد کنید
  • ذهنتان را به امروز تمرکز دهید و لحظه حال را دریابید
  • خودتان را وادارکنید که کار مورد نظرتان را انجام دهید
  • برای خودتان هدفهای روشن انتخاب کنید ( مهمترین ابزار موفقیت )
  • اهداف را مانند رویایی تجسم کنید و آنها را به وضوح ببینید
  • اهداف بلند مدت و کوتاه مدت انتخاب کنید
  • برای هر روزتان از قبل برنامه ریزی کنید ( کارائی تان را 2 برابر می کند )
  • همیشه روی کاغذ فکر کنید ، نوشتن روی کاغذ باعث می شود که زیرکانه تر فکر کنید . خلاقیتتان و تمرکزتان افزایش میابد ( کارائی تان را تا 25 درصد افزایش می دهد )
  • در کارهای کلیدی تان تمرکز کنید و بهتر و مسلط تر ظاهر شوید
  • کارتان را بازمهندسی کنید یا برنامه هایتان را بازبینی کنید و سعی کنید تعداد مراحل کار را کاهش دهید
  • بگذارید دیگران متوجه کارتان شوند ( با خوب انجام دادن کارها و گزارش دهی مناسب به مافوق )
  • تهدیدها را شناسائی کنید و مترصد فرصتهای مناسب باشید
  • سلسله مراتب اداری را بیاموزید ، همکاران ارشد ، مافوق های مستقیم و غیر مستقیم را شناسائی کنید
  • آن تغیراتی را که دلتان می خواهد در محیط کار بکار بندید ، اول از خودتان آغاز کنید
  • برای اینکه خودتان را تغیر دهید مصمم باشید و تصمیم گیری کنید
  • هر نقشی را که بازی می کنید به همان نقش تبدیل خواهید شد
  • تجربیات خود را به دیگران ببخشید تا تجربیات جدیدتری کسب کنید
  • بین همکاران برای خود حامی و دوست پیدا کنید
  • هیچ چیز خسته کننده تر از طولانی شدن یک کار ناتمام نیست
  • یاد بگیرید هنگام انجام کار آرامش داشته باشید
  • هیچ نیروئی در دنیا مهمتر از آرامش و شادمانی نیست
  • از کاری که می کنید لذت ببرید ( اوقات خوشی بسازید )
  • هرزگاه نفس عمیق بکشید ، به دنیای بالای سرتان خیره شوید و دستتان را در آسمان تکان دهید
  • تغذیه مناسب ، ورزش مناسب و استراحت مناسب را برای اینکه در اوج انرژی کار کنید ، رعایت نمائید
  • از گل و گیاه دفتر خود به دقت مراقبت کنید
  • سریع و به نوبت به ارباب رجوع های خود رسیدگی کنید
  • ارباب رجوع را زیاد معطل نگذارید چون ممکن است صبرش تمام شود ، از همکاران کمک بگیرید
  • به حداکثر زمانیکه برای کار شما داده شده توجه کنید ، شاید همکاران دیگر برای انجام کار خود به نتیجه کار شما احتیاج داشته باشند
  • باید اطلاع کافی از قوانین داشته باشید
  • پیشنهادها و انتقادها را به گوش جان بسپارید
  • آموزش های ضمن خدمت و مداوم را سرلوحه کار خود قرار دهید
  • کارتان را بخوبی یاد بگیرید و مهارت انجام آن را داشته باشید
  • جای پای محکمی برای خود بسازید
  • وظیفه و نقش خود را در درون سازمان به خوبی بشناسید
  • ترجیهاً از زمانهای آزاد ، برای افزایش دانش اداری خود استفاده کنید
  • روحیه گزارش دهی به مافوق را در خود تقویت کنید
  • خوب صحبت کنید ( اطلاعات مورد نظر را روشن کنید )
  • خوب بنویسید
  • نسخه ای از گزارشهای خود ، همچنین قوانین مهم و .... را برای خود بایگانی کنید
  • دفتری تهیه کنید ( ترجیهاً سررسید ) که شامل وظایف محوله از سوی مافوق یا پیگیری های کاری و خلاصه ای از اقدامات انجام شده باشد

  • کلمات کلیدی: روانشناسی کار