نکاتی راجع به استراحت شاغلین شب کار

نکاتی راجع به استراحت شاغلین شب کار

کار شبانه زیان آور است. بدن ما برای بیدار ماندن در
شب و خوابیدن در روز برنامه ریزی نشده است
 

کار شبانه: خواب بعد از ظهر را فراموش نکنید!

وانگهی، احتمال به خطر افتادن سلامتی کسانی که شب کار می‌کنند، بیشتر است. چند توصیه برای داشتن زندگی بهتر با ریتمی متغیر و جابه‌جا شده در اختیارتان می‌گذاریم.

ساعات جابه‌جا شده با فیزیولوژی بدن ما سازگار نیستند  بسیاری از افراد جامعه  از جمله نیروهای امنیتی، بخش های بهداشت و درمان و … شب ها کار می‌کنند. از لحاظ فیزیولوژیک، کار شبانه آسیب زننده است. کسانی که ساعات شب را کار می‌کنند یا شیفت های چرخشی شبانه دارند، احتمال به خطر افتادن سلامتی شان بیشتر از دیگران است. در این میان سوانح (۲ تا ۵٫۵ برابر افرادی که شب کار نیستند)، حملات قلبی عروقی (۱٫۵ تا ۲٫۸ برابر در میان مردان) ، مشکلات ترشحات داخلی و اضافه وزن(۲ تا ۳٫۵ برابر) ، سرطان ها (سرطان سینه ۱٫۱ تا ۱٫۶ برابر)، سقط جنین (۱٫۶ برابر) و زایمان پیش از موعد (۲ تا ۵٫۶ برابر) بیشتر مشاهده می‌شود.

بی خوابی و مشکلات دیگر خواب در بین کسانی که شب کار می‌کنند اما در میان تمام عوارضی که گفته شد، مشکلات خواب از همه رایج تر هستند. نیمی از کسانی که شب کارند، از مشکلات خواب شکایت دارند، در حالی که یک سوم افراد عادی جامعه دچار مشکلات خواب هستند، ۲۵ تا ۳۰% کسانی که شب کار می‌کنند بی خوابی دارند، اما این عدد در بین بقیۀ افراد جامعه ۱۵ تا ۲۰% است. به طور متوسط، یک کارمند شبانه ۱ تا ۲ ساعت کمتر از کسی که کار روزانه دارد، می‌خوابد. مهم ترین نتیجۀ این وضعیت، کمبود قابل ملاحظۀ خواب است.
این کاهش زمان خواب، خستگی مزمن، مشکلات خواب، افزایش زمان بیداری، مشکلات گوارشی، کم شدن هوشیاری، افزایش خطر تصادف و سانحه، افزایش مصرف قهوه، الکل و… را با خود به دنبال دارد. تنها طول مدت خواب نیست که دستخوش آسیب می‌شود بلکه ریتم خواب و بیداری نیز به هم می‌خورد. در واقع، دورۀ زمانی ۲ تا ۵ صبح، بهترین زمان برای خواب است. کارکنان شب از این دورۀ زمانی بهره نمی‌برند، و همین امر در افزایش مشکلات خواب شان سهیم خواهد بود.

توصیه هایی برای بهبود سازگاری کسانی که شب کارند    خواب بعد از ظهر برای جبران کمبود خواب این افراد ضروری است. بهتر است که دو نوع خواب داشته باشید: یک چُرت کوتاه ۱۵ تا ۲۰ دقیقه ای برای برطرف کردن خستگی و یک خواب دیگر که یک ساعت و ربع تا یک ساعت و چهل و پنج دقیقه طول بکشد و حداقل معادل یکی از مراحل خواب باشد. برای راه تر شدن مسائل تقارن زمانی، از نور استفاده کنید. بدین منظور یک نور بسیار قوی باید در محل کارتان وجود داشته باشد. در مواردی که با مشکلات خواب مواجه می‌شوید می‌توانید از خواب آورها بهره ببرید (با دُز پایین و به مدت کوتاه). مصرف این خواب آورها می‌تواند به شما در پیدا کردن عادات جدید خواب کمک کند. خوردن یک غذای گرم هنگام شب، یکی از اقدامات بهداشتی- تغذیه ای برای کارکنان شب است. شیفت های چرخشی در زمان های پشت سر هم را در الویت قرار دهید. برای مثال، پست عصرگاهی به سازگاری و انطباق پست شبانه کمک می‌کند.

 

شایان ذکر است که در سنین زیر چهل سال، عدم سابقۀ بی خوابی، محیطی شخصی، آرام و راحت، عواملی هستند که به بهبود وضعیت خواب و تحمل ساعات جابه‌جا شده کمک می‌کنند.
 
/ 6 نظر / 30 بازدید
عابدی

سلام و خسته نباشید خدمت جناب مهندس علایی نژاد. با اجازه شمارو لینک کردیم. شما هم در صورت تمایل لطفا مارا با نام و ادرس زیر لینک کنید. آکادمی بهداشت حرفه ای زنجان www.zoha90.com

رضا تقی زاده

با سلام و احترام حضور عالی معروض میدارد : اینجانب رضا تقی زاده در هفته گذشته موفق به دریافت مجوز از دانشگاه علوم پزشگی آذربایجانغربی برای سم پاشی منازل و اماکن عمومی شده ام . برای من بسیار جای خوشحالی خواهد بود که از نقطه نظرات شما در زمینه های 1- محل های تهیه سموم 2- محل های تهیه لوازم جانبی از قبیل سم پاش و تله های زنده گیری 3- اخرین اطلاعات در زمینه های علمی سم پاشی 4- روشهای تبلیغات و نحوه شناساندن شرکت مطلع گردم .آدرس - آذربایجانغربی - ارومیه -خیابان باکری - اول کوچه وکیل باشی - ساختمان شماره دو مجامع امور صنفی - طبقه دوم - واحد سه - شرکت بهسازکار ( گروه مهندسی حافظین بهداشت محیط ) تلفن دفتر - 2339393- 0441 وتلفن همراه 09334335670 Email = BEHSAZKAR.IRAN@YAHOO.COM.TR با سپاس فراوان از لطف عالی و بسیار ممنون خواهم بود جوابی از شما دریافت دارم - با تجدید احترام - مهندس تقی زاده

hsecloob

مهندس عزیز علایی نژاد همکار گرامی و مدیر سایت /وبلاگ فعال در زمینه HSE اینجاییم تا به شما بگوییم که قدمی هر چند کوچک برداشته ایم و در این راه منتظر همکاری شما دوست و همکار گرامی نیز هستیم. ما را در راه اعتلای بهداشت،ایمنی و محیط زیست کمک کنید www.hsecloob.ir آدرس سایت کلوب بهداشت،ایمنی و محیط زیست ایران www.hsecloob.ir آدرس انجمن های سایت جهت قرار دادن مطالب و نظرات خود www.hsecloob.ir/forum از شما استدعا میشود سایت ما را با عنوان " HSECloob" و به آدرس www.hsecloob.ir در سایت یا وبلاگ خود لینک کنید. شایان ذکر است ما با فرستادن این پیام به شما مستقیماَ سایت شما را لینک کرده ایم. در صورت نیاز به تغییر عنوان به ما اطلاع دهید. در صورت هر گونه وجود هرگونه سوال با ما در تماس باشید hsecloob@gmail.com

شیخی

سلام وبلاگ قشنگ و خوبی دارید من شما را در وبم لینک کردم شما هم لطف کنید ما رو لینک کنید من را با نام "وبلاگ تخصصی دانشجویان بهداشت حرفه ای" و آدرس وبلاگ sirvan-bh89.blogfa.com لینک کنید با تشکر از همکاریتون [گل]

برازنده

با سلام خوشحال شدم وباگتان را دیدم موفق باشید به ما هم سری بزنید

برازنده

با سلام خوشحال شدم وباگتان را دیدم موفق باشید به ما هم سری بزنید