10 ترفند برای کاهش تنش چشم در محیط کار

10 ترفند برای کاهش تنش چشم در محیط کار ترفندهائی برای کارکنان اداری

Tips to Reduce Computer Eye Strain

بیش از 70٪ از دانش پژوهان آمریکا از تنش چشم رنج می برند - احساس خستگی چشم در شما ناشی از خیره شدن به  صفحه نمایش در طول روز است.

علائم آشنا هستند. پلکهای شما خسته و خشک بوده، سردرد با صدا در داخل جمجمه شروع می شود ، و توانایی شما برای تمرکز بر روی شروع کارتان تدریجا از بین می رود.تحقیقات نشان می دهد که این اثرات، منجر به کاهش در بهره وری می شود.

برای جلوگیری از تنش چشم در محیط کار، ما  از طریق جستجو در مقالات پزشکی به دنبال دیدگاههای مختلف در این خصوص بودیم که نتیجه آنها را در زیر مشاهده می کنید:

1-      حروف را بر روی صفحه نمایش کامپیوتر خود به اندازه کافی بزرگ کنید تا  برای شما براحتی قابل خواندن باشد.

اگر حروف متن مورد نظرتان بر روی صفحه مانیتور خیلی کوچک باشد، موجب تنش چشمانتان می شود. به همین منظور جهت رفع این مشکل اندازه حروف بر روی صفحه نمایش باید حداقل 3.5 میلیمتر باشد.

2-      به منظور کمک به بهبود عضلات تمرکز یافته چشمانتان، هر 15 دقیقه کمی استراحت نمائید.

چشمانتان دارای مجموعه ای از عضلات هستند که بطور خاص برای تمرکز طراحی شده اند. همانند دیگر عضلات نباید از آنها بطور مفرط استفاده نمود. بنابراین نگاه به نقطه ای دور و مکث بر روی آن (هر 15 دقیقه) می تواند موجب بهبود این عضلات شود.

زمانیکه شما در حال خواندن مطلبی هستید، در هر ساعت چشمان شما حدود 10000 حرکت را انجام می دهد. Alan Hedge استاد ارگونومی دانشگاه کرنل آمریکا می گوید: این موضوع اهمیت دارد که هر 20 دقیقه یک گام به عقب بردارید و به چشمانتان اجازه استراحت دهید.

3-      با کف دستانتان چشم خود را بپوشانید تا در طول یک پروژه بزرگ چشمانتان ذخیره گردند.

اگر علاقمند هستید چشمانتان سنجیده تر استراحت نمایند، مرکز کف دست خود را بر روی چشمانتان قرار داده و اجازه دهید آنها استراحت کنند.

این یکی از اصول مدیتیشن برای چشمهاست. چشم پزشک ادوارد کندرات در مصاحبه ای با شبکه CNN گفته است : نفس عمیق و آرام بکشید و عضلات چشمانتان را شل کنید. این کار یکی از راههای فوق العاده برای احیای چشم در پروژه های طولانی مدت کار با کامپیوتر است.

4-      پلک زدن بیشتر راهیست برای حفظ چشم در برابر خشک شدن.

هنگامی که خیره به صفحه مانیتور هستید، معمولا کمتر پلک می زنید که این موضوع مانع رسیدن مواد مغذی لازم به کره چشم می شود. انجام یک تلاش آگاهانه برای پلک زدن در هر 10 الی 15 ثانیه باعث پیشگیری از خشک شدن چشم می شود.( دکتر کندرات)

5-      برای اینکه چشمانتان بتوانند به سختی کار کنند، آنها را با مواد مغذی مورد نیازشان تغذیه کنید .

کره چشم مصرف کننده میزان زیادی از انرژی بدن است. دکتر کندرات می گوید: در هنگام تغذیه چشمان، توجه داشته باشید که آنها نیاز مبرم به غذاهای غنی از ویتامین های C، A ، E و روی دارند. روش دیگر استفاده از مکمل های غذائی حاوی این مواد است.

6-      مانیتور را به اندازه کافی دور از خود قرار دهید بطوریکه برای چشمان شما راحت باشد.

صفحه مانیتور مورد استفاده شما باید به معنای واقعی به فاصله بازویتان از شما دور باشد. اگر شما به حالت نشسته روی صندلی در حال کار هستید، باید قادر باشید در هنگام دراز کردنن دست خئپود صفحه نمایش کامپیوتر را لمس نمائید.

7-      از نرم افزاری استفاده نمائید که از درخشندگی بیش از حد مانیتور شما در تمام طول روز پیشگیری کند.

مانیتور کامپیوتر شما معمولا در طول روز درخشان است ، اما این درخشندگی برای درخشان ترین ساعات روز یعنی صبح زود و غروب آفتاب ، بسیار زیاد است- بعلاوه نور آبی مانیتور که بر روی چرخه خواب شما موثر است. برای اجتناب از این مسئله سعی کنید از نرم افزار f.lux ، که تغییرات صفحه نمایش را مطابق با زمان روز مانند زرد – نارنجی غروب آفتاب تنظیم می کند، استفاده نمائید.

8-      اغلب مانیتور خود را تمیز کنید.

گرد و غبار بر روی مانیتور باعث مبهم شدن متن و اشکال در خواندن آنها می شود، که این نیز خود حرکات الاستیکی چشم را افزایش می دهد.

9-      زاویه مانیتور خود را تا اندازه ای که بتوانید با تابش خیره کننده بر روی صفحه مانیتور مقابله کنید، تغییر دهید.

اگر شما بتوانید یک پیراهن سفید را در بازتاب یک مانیتور خاموش مشاهده نمائید، شما در برابر تابش خیره کننده بیش از حد قرار دارید. در این صورت برای جلوگیری از تابش خیره کننده موقعیت مانیتور را  - بطور ایدآل در یک زاویه عمود بر پنجره – تغییر دهید. در غیر این صورت از فیلترهای ضد تشعشع بر روی مانیتور استفاده کنید.

10-  چشم خود را بطور مرتب بررسی کنید.

اگر نیاز به عینک دارید و در دسترس شما نیست – و یا نیاز به تجویز پزشکی جدیدی دارید که خود آن را درک نمی کنید – شما سخت تر از آنچه که لازم است از چشمان خود کار می کشید.

 

منبع:

http://www.businessinsider.in/10-Tricks-To-Defeat-Eye-Strain-At-Work/articleshow/33457806.cms

 

/ 0 نظر / 50 بازدید